慶應義塾大学 心理学専攻

教員

皆川 泰代(准教授)

専攻科目

言語心理学,発達心理学,認知神経科学

私の研究紹介

乳幼児―思春期の言語の獲得,社会認知能力の発達,それに伴う脳機能の発達について研究を行っています。2,3年前から発達障害を予期する乳児期の脳機能特徴を発見すべく,新生児期からの脳機能や各種行動指標の縦断研究も行っています。
赤ちゃんラボのホームページはこちら

研究室

日吉心理学教室 (電33762)
日吉キャンパスへのアクセスはこちら

主要著作・論文

Prefrontal function engaging in external-focused attention in 5-6 month-old infants: A suggestion for default mode network.(Front. Neurosci., 2017)

「大学における音声学教育とマイボイス」(音声研究,2016)

Assessment of developing speech perception in preterm infants using Near-Infrared Spectroscopy.(NeoReviews, 2015)

Gaze behavior of children with ASD toward pictures of facial expressions.(Autism Res. Treat., 2015)

"Mom called me!" Behavioral and prefrontal responses of infants to self-names spoken by their mothers.(NeuroImage, 2014)

Neural correlates of infant accent discrimination: An fNIRS study.(Dev. Sci., 2014)

Responses to vocalizations in the human newborn brain.(PLoS One, 2014)

Performance of young children on "traveling salesperson" navigation tasks presented on a touch screen.(PLoS One, 2014)

Clinical utility of an array comparative genomic hybridization analysis for Williams syndrome.(Congenit. Anom., 2014)

「乳児音声聴取における視聴覚情報利用の発達変化:母親と他者の場合」(音声研究,2013)

Insights on NIRS sensitivity from a cross-linguistic study on the emergence of phonological grammar.(Front. Psychol., 2013)

An online database of infant functional near infrared spectroscopy studies: a community-augmented systematic review.(PLoS One, 2013).

Shedding light on language brain function with optical brain imaging. Oxford Handbook of Neurolinguistics(Oxford University Press, in Press)

Cerebral lateralization for speech processing assessed with Near Infrared Spectroscopy: typical and atypical development. Frontiers in Developmental Psychology,(HITUZI SYOBO publishing, in Press)

「第29章 脳科学の考え方」『発達科学ハンドブック1』(新曜社.2013)

「第20章 脳科学からの示唆」『新・発達心理学ハンドブック』(福村出版社,印刷中)

所属学会・団体

日本神経科学会,日本赤ちゃん学会,日本音声学会,日本心理学会,Organization for Human Brain Mapping

e-mail

minagawa@flet.keio.ac.jp

ページの上部へ戻る